Ακόμη και πάνω από 25.000 ευρώ κοστίζει η αναγνώριση των πλασματικών ετών για την λήψη πλήρους σύνταξης.
Οπότε τίθεται το ερώτημα: «Συμφέρει μια τέτοια κίνηση;» Ακόμη και εάν το ποσό της αναγνώρισης αποπληρωθεί σταδιακά μέσω της παρακράτησης από τις μηνιαίες καταβολές της σύνταξης…
Σε κάθε περίπτωση το κόστος αναγνώρισης των πλασματικών έχει εκτοξευτεί στα ύψη και υπολογίζεται στο 20% επί των μεικτών αμείβων του προηγούμενου, της ημερομηνίας κατάθεσης της αίτησης, μήνα. Χωρίς να υπολογίζονται τα ποσά για αναγνώριση του επικουρικού ταμείου ή χρόνου για βελτίωση των εφάπαξ παροχών.
Παράδειγμα 1: Για αίτηση του Αυγούστου του 2024 (π.χ. οι εκπαιδευτικοί που θα καταθέσουν αίτηση τέλους του μήνα με ημερομηνία συνταξιοδότησης την 1η Σεπτεμβρίου 2024) υπολογίζονται οι μεικτές αποδοχές (επιδόματα, θέσεις ευθύνες, ωριμάνσεις) του περασμένου Ιουλίου.
Αν πρόκειται για μεικτό μισθό 1.500 ευρώ, πρέπει να υπολογιστεί ένα κόστος 300 ευρώ για κάθε μήνα. Ήτοι, 25.200 ευρώ για αναγνώριση επτά (7) πλασματικών ετών.
Για τους ελεύθερους επαγγελματίες υπολογίζονται οι τρέχουσες μηνιαίες εισφορές που καταβάλει ο ασφαλισμένος κατά την ημερομηνία κατάθεσης της αίτησις αναγνώρισης πλασματικών.
Παράδειγμα 2: Για την κατώτατη ασφαλιστική κλάση των ελευθέρων επαγγελματιών το κόστος υπολογίζεται στα 175,83 ευρώ, δηλαδή για επτά χρόνια το ποσό ανέρχεται στα 14.770 ευρώ.
Υπέρ-Κατά
Εάν η αναγνώριση των πλασματικών ετών αφορά στην συμπλήρωση της 40ετίας για έξοδο με πλήρεις αποδοχές, πρόκειται για σημαντική αύξηση του τελικού ποσού της σύνταξης.
Και αυτό γιατί, αφενός επιτρέπει τη λήψη ολόκληρης της εθνικής σύνταξης (426 ευρώ) και όχι μειωμένης στα 62 (ή και νωρίτερα, π.χ. στα Βαρέα ή για μητέρες με ανήλικο την περίοδο 2010-12 στον ιδιωτικό τομέα) και αφετέρου αυξάνεται το κλάσμα της ανταποδοτικής σύνταξης.
Να σημειωθεί ότι η περικοπή αναφέρεται σε μείον 6% για κάθε χρόνο πρόωρης εξόδου και 128 ευρώ στην 5ετία, άρα η εθνική σύνταξη από 426 περιορίζεται στα 298 ευρώ.
Σε διαφορετική περίπτωση, εάν για παράδειγμα αναγνωρίσει κάποιος ασφαλισμένος επτά (7) έτη, ώστε από τα 25 πραγματικά να φτάσει στα 32, το όφελος είναι δυσδιάκριτο.
Σίγουρα δεν συμφέρει να αναγνωριστούν πλασματικά έτη στο 67ο έτος, εάν δεν πρόκειται να συμπληρωθεί η 40ετία. Οπότε το ποσοστό της ανταποδοτικής σύνταξης φτάνει στο 50,01% επί του μέσου όρου των αποδοχών από το 2002 και μετά (συν την τιμαριθμοποίηση με βάση τον Ελικτό Τιμών Καταναλωτή).
Και αυτό γιατί μόνο άνω των 35 ετών ασφάλισης το ποσοστό αναπλήρωσης (ανταποδοτικής σύνταξης), βελτιώνεται σημαντικά κατά 2,55% κάθε χρόνο. Ενώ για λιγότερα έτη η ανταπόδοση είναι πενιχρή.
Εξαίρεση αποτελέσει η αναγνώριση των πλασματικών επί αιτήσεων που κατατέθηκαν πριν τον νόμο Κατρούγκαλου (ν. 4387/16) καθώς η εξαγορά γίνεται με άλλο καθεστώς. Ειδικά οι δημόσιοι υπάλληλοι καταβάλλουν μόλις την εργατική συμμετοχή, δηλαδή τα πλασματικά κοστίζουν 6,67% επί του τότε μισθού…
Βεβαίως, ότι πληρώνει κανείς παίρνει…
Δηλαδή, εάν γίνει χρήση μιας παλιάς αίτησης (προ τις 13/5/2016) με τον τότε χαμηλότερο μισθό (το ποσοστό 6,67% δεν επηρεάζει) ή επιλεγεί ένα μήνας κατάθεσης της αίτησης αναγνώρισης με μειωμένες αποδοχές, ναι μεν το κόστος εξαγοράς θα είναι χαμηλότερο, αλλά αυτό θα συμπιέσει τον μισθό και το τελικό ποσό σύνταξης, αφού μειώνεται έτσι και ο μέσος όρος αποδοχών από 2002 και μέχρι την ημερομηνία συνταξιοδότησης.
Χρήστος Μέγας