Πώς το μήλο από 0,70 ευρώ/κιλό καταλήγει στο 1,70 ευρώ στον καταναλωτή
Τις τιμές σε όλα τα στάδια της παραγωγής και διακίνησης αυτού του πολύτιμου αγροτικού προϊόντος στην Ελλάδα, του μήλου, φέρνει στη δημοσιότητα ο Σύνδεσμος Εμπόρων Κεντρικής Λαχαναγοράς Αθηνών (ΣΕΚΛΑ), ενόψει του χειμώνα και της εποχής παραγωγής και διάθεσης.
Ειδικότερα, όπως επισημαίνει ο ΣΕΚΛΑ συχνά, οι παραγωγοί των μήλων αλλά και οι καταναλωτές διερωτώνται πώς είναι δυνατόν ένα κιλό μήλα (στάρκιν) να ξεκινά την πορεία του από το χωράφι με τιμή 0,70 ευρώ το κιλό και να καταλήγει στο ράφι με τιμή -κατ’ ελάχιστο- 1,70 ευρώ το κιλό.
«Ένα κιλό μήλα, λοιπόν, φτάνει σε αυτή την τιμή -κατ’ ελάχιστο- στον καταναλωτή, γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί καθώς τα πολλαπλά κόστη δεν είναι δυνατόν να απαλειφθούν ακόμα και αν όλη την πορεία την αναλάβει ένας συνεταιρισμός», επισημαίνει ο ΣΕΚΛΑ
Σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει ο ΣΕΚΛΑ, η πορεία της τιμής του μήλου από το δέντρο στο ράφι έχει ως εξής:
0,70€/κιλό παραγωγός
0,10€/κιλό εργάτες συγκομιδής
0,20€/κιλό αποθήκευση, ψυγεία
0,15€/κιλό εργαζόμενοι για μεταφορά από ψυγείο στο τελάρο
0,07€/κιλό μεταφορικά (ανάλογα με το ύψος των καυσίμων)
0,35€/κιλό έξοδα συσκευασίας
0,13€/κιλό ΦΠΑ, φορτωτικά, διαλογή, φύρα, κέρδος εμπόρων
Τα πολλαπλά κόστη δεν μπορούν να απαλειφθούν
Όπως επισημαίνει ο ΣΕΚΛΑ, το άθροισμα των παραπάνω είναι 1,70 ευρώ/κιλό. «Ένα κιλό μήλα, λοιπόν, φτάνει σε αυτή την τιμή -κατ’ ελάχιστο- στον καταναλωτή, γεγονός που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί καθώς τα πολλαπλά κόστη δεν είναι δυνατόν να απαλειφθούν ακόμα και αν όλη την πορεία την αναλάβει ένας συνεταιρισμός», σημειώνει.
Ως ενδεικτικό παράδειγμα παραθέτει την περίπτωση του Αγροτικού Συνεταιρισμού Ζαγοράς, ο οποίος παράγει το καλύτερο ελληνικό ΠΟΠ προϊόν της κατηγορίας, το μήλο Ζαγοράς, και όπως επισημαίνεται «δεν επιτρέπει να φύγει από τα συσκευαστήρια το ένα κιλό μήλα, χαμηλότερα από την τιμή του 1,35 €/κιλό».
«Πολλές φορές ακούμε στον δημόσιο διάλογο για την επιβάρυνση των φρούτων και λαχανικών από υπερβάλλουσες χρεώσεις, οι οποίες φέρνουν από τη μια πλευρά τους παραγωγούς να απορούν αλλά και τους καταναλωτές να δυσανασχετούν για τις υψηλές τιμές στην απόκτηση των αγαθών. Το παράδειγμα το οποίο δίνει ο ΣΕΚΛΑ στη δημοσιότητα αποκαλύπτει όλη την αλήθεια, ώστε οι δημοσιολογούντες να γνωρίζουν και να μην παραπληροφορούν καταναλωτές, παραγωγούς και πολιτεία για την αξία των προϊόντων μας», δήλωσε σχετικά ο πρόεδρος του ΣΕΚΛΑ, Νίκος Καλόγρης.
Πηγή in.gr